Followers

Saturday, July 14, 2012

Ilmu lagi...

"Huh! biar btl, staining apa di gigi dia ne" E2 la ayat yang tedetik di hati aku time tenampak gigi 1 of patient yang datang untuk temujanji petang kemarin di Klinik gigi tempat aku menjalankan praktikal... Pelik terlintas di pikiran bila tinguk almost of her lower anterior teeth ada stain.. "Biar btl aweks ne, merokok ka?" Sampai begitu sekali persoalan yang timbul di otak aku time tu.. Dat lady datang temujanji untuk dapatkan rawatan scaling but kesian dia sebab harapan dia untuk dapat gigi puti seperti asal adalah mustahil kalau sekadar di scaling saja menurut Dr.. 
Hati masi tetanya2, "stain apa ba yang melekat di gigi dia ne ar" tapi sekadar tetanya2 dalam hati jak la, tidak juga di luahkan sebab  takut plak mau tnya Dr, takut2 kena blast dengan soalan yang buat aku sendiri huru hara mau menjawab, walaupun sebenarnya Dr yang aku assist tu act bkn jenis Dr yang suka hambur soalan.. Tengah aku khusyuk teroka mulut patient tadi wif da suction, `Tup,Tup
Dr : Hanum, apa ne? 
Me : Ah? (dengan muka benggong ok)
Dr : Kenapa bleh jdi mcm ne? (sambil mouth mirror di tangan Dr menghala ke arah gigi patient tu)
Me : Ala Dr ne cm tau2 jak (becakap dalam hati jak la) Aku diam tanpa jawapan
Dr :"Mmm mmm" (Sambil angkat2 kening tanda tunggu jawapan) 
Me : Nda tau Dr (dengan kuyak nya aku menjawab nda tau)
Dr : Alex, apa ne? (soalan beralih kpd junior aku)
Me : Malunya soalan cm tu nda tejawab, dpan junior lagi tu (dalam hati lagi) 
Alex : Emm nda tau Dr (Alex diam kejap)....... Emm stain ka Dr? 
Dr : Ya stain btl, tpi stain apa? 
Alex : (Lama tediam, kemudian...) Nda tau Dr (Alex sedikit senyum sbb at least sangkut la jg jwpan nya sikit kan banding aku yang nda jwb lgsung)
Dr : fikir2kan la
Me : Kecewa sbb makna fikir2kan la tu besa nya "ko cari la jwpan sndri" hmm
After almost 10min, full mouth scaling done utk patient tadi act gigi patient ne ndala byk sgt kalkulus dan bla, bla, bla, patient da fhm ttg keadaan giginya then patient pun kuar.
Aku beranikan diri untuk tanya Dr balik pasal stain di gigi patient tu tadi dan dengan tanpa membuang masa Dr menjelaskan punca stain yang terdapat pada gigi patient tu x paya aku susa buka buku cari jwapan kn hii.
Macam yang kita tahu, act Tetracycline is an antibiotic medication. It's designed to fight bacterial infection in our body... Biasanya pemberian this antibioctic to a pregnant women or kanak-kanak di bawah umur 8yrs old yang mana giginya not fully developed adalah berisiko besar untuk dapat stain di gigi ne dan biasanya staining ne adalah berwarna gray or brown and can range from light to very dark emm sumting like this la yang Dr terangkan dengan aku time tu hii Harap2 fahaman aku nda salah kan ^_*.. 
Emm bila ingat patient tu rasa kesian juga dengan dia sebab yang pasti stain yang ada di gigi nya tu memang give a negative impacts to her life la.. Yala kalau kita pun punya gigi macam tu of course we'll find a ways to cover our staining teeth from having big smile to public kan.. Mesti sedih bila kena cakap sombong dan nda suka senyum walhal ada reason lain kenapa orang yang punya stain di gigi tu susah utk senyum..
Walau agak mahal, patient wif stain on teeth caused by tetracycline ne masih punya harapan untuk punya gigi putih seperti yang sepatutnya. Biasanya pembuatan crown or maybe veneer boleh membantu..
Emm rasanya cukup setakat ne knowledge aku pasal Tetracyclin stain ne, nda boleh ceta panjang2 nanti menyimpang ntah p mana jak faktanya nanti hii.. Adios ^_^

P/S *Try to stay away from having tetracycline for pregnant women or chlidren

No comments:

Post a Comment