Followers

Thursday, August 30, 2012

Breathless...

Assalamualaikum

Act it's just a quick update. Quick update about my never ending Asthma problems...

Breathless? Apa sebenarnya yang cuba aku sampaikan di sini? Apa kaitan? Breathless? Dalam erti kata melayu nya tercungap-cungap, termengah-mengah etc.

Sudah seminggu aku terduduk diam2 kurang sihat di rumah belum sampai tahap terlantar lagi angkara cik ASTHMA datang melawat tanpa di undang yang menyebabkan pergerakan aku betul2 terhad... Jangan cakap mau kuar ambil angin di luar rumah lagi kan larat, takat kan ke tandas pun berpikir 10X.. Kandungan oksigen dalam paru2 ni betul2 tidak menampung pernafasan aku dalam seminggu ne yang menyebabkan aku tercungap-cungap dengan setiap pergerakan.


Act aku dengan cik ASTHMA ne sudah lama berkenalan, lebih 10 tahun suda pun, sejak aku 6 tahun lagi tau.  Cik ASTHMA ne memang kawan baik aku la sejak tu. Tiap aku kena hujan jak dia datang, kena panas pun datang. Jangan ceta la kalau kena sejuk atau time kena flu kan, hmm e2 lagi la dia kesiukan datang.

Sini aku mau share sikit la pasal ASTHMA ne. Kalau macam aku ne, penyakit ASTHMA ne memang la penyakit keturunan sebab dari datuk nenek aku memang punya penyakit ASTHMA. Jadi aku nda heran la kan kalau aku jadi pewaris tegar penyakit ne memandangkan adik beradik yang semua pena menghidap asthma aku yang lain once durg start jak sekolah ASTHMA durg terus hilang berbeza dengan aku yang samapi ke tua ne masih lagi bergantung dengan inhaler @pun nebulizer penyelamat nan sekian lama untuk pastikan pernafasan aku kembali ok walau pun tidak senormal org lain.



ASTHMA ne sebenarnya penyakit yang mana airways that carry air KE dan DARI paru-paru penghidapnya ada radang ada radang? emm sumting la dan itula yang menyebabkan orang yang ada ASTHMA ne susah mau bernafas dan alah kepada persekitaran macam aku.


Sudah seminggu duduk diam2 kurang sihat di ruma buat aku betul2 bosan nasib baik time cuti. Duduk penat, baring penat, berdiri lagi la penat. Mudah2an aku sihat sebelum this coming monday. 

p/s : Walau sudah sebati dalam diri, tapi masih bersyukur sebab masi bleh di ubati even just 4 temporarily

No comments:

Post a Comment